tisdag 20 september 2011

Är chokladöverdragna riskorn rasism?

Jag har varit aktiv antirasist i många år nu. Men ibland tycker jag att den akademiska medelklassens moraliska upprördhet tar sig ann lite väl löjliga saker. Nu gäller det Kina, Fazers chokladöverdragna riskorn, en klassiker som hängt med länge. Den som kommit på att godispåsen Kina är rasistisk är Patrik Lundberg. Han menar att i en krönika i Helsingborgs Dagblad att godispåsens logotyp ger en ”nidbild av asiater”.

Självklart har Lundberg all rätt att tycka att Fazers godis är det absolut största diskrimineringsproblemet vi har i Sverige. Men för egen del tycker jag att det är ett större problem att människor måste leva illegalt i vårt land efter avslaget uppehållstillstånd och upplyses genom Bamsetidning producerad av Migrationsverket om att de inte får vara här men ”kommer bli glada när de får komma hem och träffa sina kusiner”.
Nu kanske vissa frågar sig varför jag blandar bort korten, Lundberg talar ju om strukturell rasism som är problematisk för honom eftersom han är kines, inte om asylrätt. Förvisso är det sant, men de stängda gränserna och den asylpolitik vi bedriver i Sverige är faktiskt rasistisk och diskriminerar utomeuropeiska medborgare i asylprocessen.

Visst är Fazerproduktens utseende kanske problematiskt och en produkt av ett samhälle som vill göra skillnad på folk och folk. Samtidigt måste vi väl se det som att det finns aningen större problem att ta tag i om man får möjlighet att skriva i en tidning med 76.000 i upplaga? Eller om man nu vill peta runt i denna typ av frågor så har jag ett förslag; sätt dit Exotic snacks som tycker att det är exotiskt med torkad banan, det är ta mig fan ett postkolonialt trauma att fortfarande använda sig av det produktnamnet. Dock brukar de som gillar att peta i denna typ av frågor bo i innerstaden och gilla att äta ”naturgodis” så det lär väl knappast hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar